כל מה שחשוב לדעת בטרם בחירת מעקות למרפסת

עוברים לבית חדש? משפצים את הבית? שוקלים לרכוש מעקות למרפסת? מבית קבוצת טרלידור מציינים שאחת מהטעויות השכיחות ביותר בקרב יזמים, קבלנים ולקוחות פרטיים קשורה לשלב שבו הם נדרשים לבחור מעקות למרפסת ומתקשרים עצמאית עם בעלי מקצוע שלא בקיאים בחוקים ותקנות התכנון והבניה.

כפועל יוצא, קורה לא אחת שהמעקות שהותקנו ניחנים בעיצוב מרהיב, אולם במקביל מתאפיינים גם בכשלים בטיחותיים חמורים. סעיף 4.1 לת”י 1142 (מעקים ומסעדים) קובע שהמעקות על כל רכיביהם יתוכננו בידי אדריכל, מהנדס או הנדסאי מוסמך, זאת על מנת להבטיח עמידה בעומסים המופעלים עליהם. סעיף 5 לת”י 1142 קובע גם שהחומרים המשמשים לבניית המעקות יהיו עמידים בפני שיתוך (קורוזיה) ובלייה.

מעקה מדרגות

המרווחים שבין רכיבי המעקה

המעקות מחויבים להיות בגובה מינימלי של 105 ס”מ לפחות מהמשטח המשמש מדרך רגל. כמו כן, המרווחים שבין רכיבי המעקה לבין עצמם כמו גם בינם לבין קירות הבניין, נדרשים למנוע אפשרות להעביר כדור קשיח שקוטרו 10 ס”מ.

היבט נוסף שחשוב לתת עליו את הדעת במהלך סקירת הדגמים ושלל הסגנונות העיצוביים של המעקות למרפסת נוגע למניעת כל אפשרות טיפוס, ובפרט בבתים שיש בהם פעוטות וילדים קטנים.

סעיף 6.1.2 לת”י 1142 עוסק בסוגיה זו וקובע שבבנייני מגורים ומבנים המיועדים, בין השאר, גם לשימושם של ילדים, מבנה המעקות לא יכלול רכיבים, בליטות וחללים המאפשרים טיפוס בתחום שבין 90 – 10 ס”מ מפני המפלס התחתון שממנו נמדד הגובה.

תקנות העוסקות במעקות מזכוכית

אחד הטרנדים המובילים כיום בתחום המעקות למרפסת הוא מעקות מזכוכית. סעיף 3.2.5.3 לת”י 1099 חלק 1.1 דורש שהשמשה במעקה תהיה עשויה מזכוכית בטיחות רבודה. מדובר בזכוכית שעוברת הדבקה בתהליך ייחודי וכוללת שתי שכבות חיצוניות שביניהן שכבה העשויה מחומר פלסטי. מטרת התקן היא להבטיח שבמידה והזכוכית מתנפצת מסיבה כלשהי, שאז שכבת הביניים תגביל את קוטר החור שנפער במעקה ותמנע התפזרות של רסיסים.

יתירה מכך, במקרים שבהם שמשת הזכוכית אחוזה בחלקה התחתון בלבד ואו שאחוזה שלא באופן רציף לכול אורכה, שכבות הזכוכית החיצוניות נדרשות להיות הן רבודות והן מחוסמות להעלאת רמת העמידות והחוזק בפני שבירה או התנפצות. קיימים אינספור פרמטרים הנדסיים נוספים המחייבים התייחסות במהלך תכנון המעקה, לפיכך מומלץ להסתייע לצורך זה באנשי מקצוע מוסמכים.

בואו ליצור איתנו את הפרוייקט הבא שלכם

בואו ליצור איתנו את הפרוייקט הבא שלכם

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך